یک اهری و اتفاقات ساده

گاه نگاریهای یک اهری از اتفاقات دور و نزدیک بصورت ساده

یک اهری و اتفاقات ساده

گاه نگاریهای یک اهری از اتفاقات دور و نزدیک بصورت ساده

یک اهری و اتفاقات ساده

" یایلیق " ثبت جهانی شد

دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳ ق.ظ

"یایلیق" یک نوع روسری زنانه و بنوعی چارقدی است که از زمانهای قدیم بانوان عشایر ، بخصوص عشایر منطقه ارسباران و قره داغ از آن برای پوشاندن سر و گردن و چانۀ خود استفاده میکردند . این نوع چارقد  با رنگهایی فوق العاده زیبا و متنوع در بین زنان عشایر منطقه رواج فراوانی داشت که متاسفانه اخیرن مقدار زیادی از مد افتاده است و تنها پیرزنان  عشایر و روستایی معمولن از آن استفاده می کنند . البته بانوان بروز! و مد طلب فعلن مشتری پروپاقرص این روسری هستند .
اخیرن یایلیق و چارقد آذربایجان که در برخی از مناطق آذربایجان به آن ” کل آغایی ” و در برخی دیگر از مناطق نیز به آن ” شاماخی (کلمه روسی است)” گفته میشود در لیست میراث فرهنگی ناملموس جهان به ثبت رسیده است . چارقد در لباس سنتی آذربایجان بیانگر غیرت و تعصب و رنگ چارقد بیانگر رنگ گلهای وحشی کوههای آن و نیز جنسهای مختلفه آن مناسب چهار فصل در آذربایجان میباشد.
"کل آغایی" یا همان یایلیق نوعی چارقد نازک و ظریف مخصوص تابستان است که  در گذشته سمبل ، آبرو و حیثیت یک دختر آذربایجانی بود . روایت است که اگر دختری یایلیق خود را گم میکرد و پسری نیز آن را پیدا میکرد طبق سنت دیرینه آذربایجان آن دختر باید با آن پسر ازدواج میکرد .


این چارقد بزرگترین چارقد آذربایجانی ، قشقایی، ترکمنی است و حداقل انداره هر ضلع آن یک متر و نیم است.
لازم بتوضیح است که یایلیق از صنایع دستی کشورمان  بحساب می آید .
پ ن : من و روانشاد پدرم تا اواخر سال هفتادودو همراه کار بزازی و فروش پارچه  ، به فروش یایلیق ِ "باش" و "آلین" (نوعی از کل آغایی در اندازه ای کوچک که دور سر پیچانده و گره زده میشد ) تا کلاغه ای "باش" را که بزرگتر بود و تمامی سر و گوش و گردن و چانۀ زنان را می پوشاند محکم در سر نگهداری کند .
پ پ ن : تصویری از خودم در سال حدود هفتاد و یک را در مغازه که در سمت چپ  قفسه هامان مملو از یایلیق بود و فروش خوبی هم داشت را بیادگار میذارم اینجا . اجرش با خدا :)

بقیه تصاویر در ادامه مطلب 







 یک اهری و اتفاقات ساده, صادق اهری
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۷
یک اهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی